NYELVHELYESSÉGI KISOKOS – a nyelvi eszmény jegyében. (7) A MONDAT ÉS RÉSZEI. Szórend(etlenség)
A szórend mint a kiemelés eszköze
A magyar szórendről az él a köztudatban, hogy kötetlen. Ez igaz is, meg nem is. Ha megváltoztatjuk a mondatrészek sorrendjét, akkor megváltozik a mondat tartalma is.
Az iskola igazgatója az egyik legrangosabb kitüntetést kapta a pedagógusnapon. Az iskola igazgatója kapta az egyik legrangosabb kitüntetést a pedagógusnapon. A pedagógusnapon kapta az iskola igazgatója az egyik legrangosabb kitüntetést.
Ha a mondatnak nem az állítmány a legfontosabb eleme, akkor a hangsúlyozandó szót közvetlenül az állítmány (illetve az állítmány igei része) elé tesszük. Nem jó a szórendje a következő mondatnak: • Az autósok továbbra is a vizes útszakaszokon legyenek nagyon óvatosak.
Nem az a lényeg, hogy ne a száraz útszakaszokon legyenek óvatosak, hanem az, hogy továbbra is legyenek óvatosak. Tehát:
Az autósok a vizes útszakaszokon továbbra is legyenek nagyon óvatosak. Vagy: Az autósok továbbra is legyenek nagyon óvatosak a vizes útszakaszokon. Vagy még: A vizes útszakaszokon továbbra is legyenek nagyon óvatosak az autósok.
A többi kiegészítő tehát többféleképpen is elhelyezhető, szabadon.
(folytatása következik)
Előző részek: