Az ismeretlenség fogságából a pénz fogságába – A Hunyadi-filmről (Vajta Dénes jegyzete)

A rendszerváltás után sokan úgy gondolták, hogy eljött a szellemi szabadság is, ami kulturális megújhodáshoz, virágzáshoz is vezet. Visszanézve meg kell állapítanunk, hogy a Kádár-rendszerben sokkal több magyar szellemiségű alkotás született, mint azóta.
Különösen igaz ez a filmekre.
Sajnos pontosan emiatt a magyar viszonyokhoz képest óriási pénzzel elkészített Hunyadi-film sem lesz képes ezen változtatni, pedig a téma tálcán kínálta az áttörés lehetőségét. Grandiózusabb témát keresve sem találhatnánk. De a filmre szánt nagy pénz és a mögöttes megtérülési kényszer kis szellemiséget, sablonokat szült. A látványosság – értsd: a mozgalmas csata- és a bőven előforduló szexjelenetek – egyedül nem képesek a szellemi sivárságot felülmúlni. Márpedig nagyon ebbe az irányba billent a mérleg, hiszen a film még a történelmi hűség legalább laza parancsát is megszegi.
Egyenesen abszurd, hogy Zsigmond király, aki német környezetben nőtt fel, mellesleg 1410-től német király is, ne tudjon megszólalni németül. (A film egyik epizódja az 1433-as német-római császárválasztásról szól.) A hárem életének aprólékos ábrázolása teljesen fölösleges és unalmas. Ebből sokkal kevesebb is elég lett volna a mohamedán világ másságának ábrázolásához. Mint többen is említették, itt a Szulejmán-film sikere csábíthatta az alkotókat a hárembeli intrikák részletes taglalására.
Sokkal fontosabb lett volna a karakter-ábrázolások részletesebb fejlődési pályáit bemutatni. Hunyadi ugyan más, mint a többi főszereplő, akik szinte egytől egyig cinikus senkiháziak, de nála sem tapasztalható semmilyen szellemi fejlődés, a kor kultúrájának megélése. Egyenesen groteszk Kapisztrán János korai felbukkanása és találkozása Hunyadival milánói zsoldosvezérsége alatt, mivel a film csak a kor züllöttségére összpontosít, azaz túlságosan a mából látja.
Az, hogy másra is lehetett igény, elmarad.
Magyarország mint a Regnum Marianum világa nem érvényesül, holott Hunyadi csak ezzel a háttérrel válhat érthetővé.
A legalapvetőbb hiba azonban, hogy a nyugati (pénzmegtérülési) elvárásoknak való megfelelési kényszer még azt is elfelejttette a film magyar alkotóival, ami a korábbi magyar történelmi filmekben magától adódott, hogy a sajátos magyar akasztófahumor minden nehézségen diadalmaskodni tud, azaz nálunk az élet és az embertársaink szeretete tesz önfeláldozásra is képessé.
Reméljük, hogy ez a kritika nem egészen jogos, hiszen a film java része csak most következik.
"Vendég
egy napja
Részről részre jobb a sorozat! Húsz éve vártam erre. Alig várom a negyedik részt! Imádom máris, hogy van. Hála Bán Mór/Jánosnak a regényfolyamért! "
Te tényleg ilyen hülyének születtél, vagy jól fizetnek ügynök ???
Egyre több erre felé a tégla, meg a csipás sasszem !
Olyan 10-15 percig bírtam !?
Hollywood beköszönt !
A szövegek nem érthetőek mindenkor, elkapkodott makogások, a zene uralkodik decibelben, és nem tudni, hogy ki kicsoda, talán majd később ?
De nincs később, ez a film nézhetetlen, mert nem arról szól, mint ami a címében van, az csak úgy adja a keretet a sablon vér, szex, lárma, dübörgés, a szokásos amerikai látványpékség mellé.
Tökéletesen igaza van az előttem írónak, mi láttunk már magyar vonatkozású történelmi filmeket, színész zsenikkel, és rendező zsenivel, mert Várkonyi az volt !
És bizony, többször meg lehet nézni, nem fog rajta az idő !
Ez a film a standard semmi, amerikai módra.
Lelke rajta akinek ez tetszik, az bizony kissé hiányosan szocializálódott.
A "Tündérkert" ugyanebbe a sekélyes, szellemileg sivár, vérontásban és szexjelenetekben bővelkedő hollywoodi sablonba tartozik.
A magyar történelmi film műfaja sajnos Várkonyi Zoltánnal sírba szállt, a magyar történelmi tévéfilmek kora Zsurzs Éva és Hajdufy Miklós óta leáldozott. Nem véletlen, hogy a régebben készült filmeket a mai napig újra meg újra meg lehet nézni, míg a Tündérkerthez hasonlókból egyszer is éppen elég!
Mindannyiunkban felmerült már, hogy a viharos magyar történelem mennyi remek filmtémát kínál, valahogy mégsem lett belőlük semmi. Készült pl. egyetlen játékfilm is Trianonról a "nemzeti-keresztény" kormányzat elmúlt 15 (összesen 19) éve alatt?
Ami meg elkészült (pl. a Tündérkert), hát arra kár volt az adófizetők pénzét pazarolni!
Részről részre jobb a sorozat! Húsz éve vártam erre. Alig várom a negyedik részt! Imádom máris, hogy van. Hála Bán Mór/Jánosnak a regényfolyamért! Kicsit soft pornós, na és - Hunyadi férfi volt, hadvezér és a fiával is zsenit adott Magyarországnak. A film által felébred az alakjuk minden jó érzésű Magyarban, felélénkülnek/felélénkítenek és erőt adnak. Aki nem érzi, hanem csak cincálja az nézzen inkább magába! Egyébként nyugodtan lehet duzzogni, mindenki azt kapja, amit megérdemel. ÉLJEN HUNYADI!