Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1229.
1229.
Hányszor elmondtam, hogy minden tudásunkat
egy korábbi tudás módosításának
köszönhetjük, vissza az állatvilágig,
s bár ez igen szemléletes magyarázat
sok-sok szokásunkra, cselekvésmódunkra,
nem épült a köztudatba, nem tanítják
alapfokon, tán vallási összefüggés
miatt, máshonnan vegyünk, s szellemi mintát,
avagy tudati ösztönzést, megfontolást,
hiszen igaz, mindent megelőz a szándék,
akarat, persze helyzethez mérten gyorsan,
veszélyre válaszolva kidülled halánték,
szemünket is ily gyors mozdulattal védjük,
támadáskor arcunk riasztóvá torzul,
s ellazult tagokkal tudunk jól pihenni,
érdeklődésünk színesebb felé fordul.
Ám az ügyességünk nem gyakorlással lett,
midőn eleinte mindent rosszul tettünk
volna, majd idővel megjött jó eredmény
és célcselekvésben sikeresek lettünk,
hanem bármily furcsa, de nincsen szakadék
ilyen nézőpontból ember s állat között,
amit azok remekül megoldanak, azt
mi is folytatjuk izommunkával, törölt
csak mi meghaladja képességünk szintjét,
de azt eszünk eszközökkel pótolhatja,
és hogy elménk működése sem véletlen,
Isten jóságából fakadó hit adja,
de nem szabadna megrekednünk ókori
előadásánál, mert már vegyületek,
elemösszetevőinek feltárása
rég megtörtént, sőt az alatt járva remek
kiegészítődés folyamatot látunk,
aminek ésszerűsége lenyűgöző,
ámde mi kívülről látjuk e dolgokat,
csak ennyiben vagyunk tehát különböző.
Mert amit a részecske- és élővilág
mutat, vagy maga is kapja valahonnan
irányítását, képzelhetetlen mélyről,
s akkor belénk is jön ugyanonnan,
vagy csak alkalom szüli a tolvajt itt is,
tudássá áll össze a jó illeszkedés,
amint a szereplés tesz minket okossá,
emberré váló körülmények közt levés.
De, Kedves Olvasó, nincs minden megoldva
ezzel, beláthatod, ha arra gondolunk,
hogy amiről szó volt, léteznie is kell,
különben csupán üresen okoskodunk
létről megfeledkezve, mi háttér alap,
így ahogy láthatónak van mögöttese,
ami láthatatlan, a láthatatlannak
szintén, de ez nem gondolhatatlan, mese,
hiszen lépcsőzet, kell legyen alja tehát,
s teteje, de csak utóbbi magasztalva,
és mérhető is, legalább önmagával,
addig bátorodjon hát nyugalmunk esze.
Comments