Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1239.
1239
A szellemet tagadni általa lehet,
mert bár a megsemmisítést tagadásnak
is mondhatjuk, de hogy miként működik a
beszéd, mit értenek belőle a társak,
annak nemcsak tartalma, de tárgya is úgy
magyarázható, mint elvonatkoztatás
anyagi létezéstől, szereplők közti
nem testi érintkezés, olyan átadás,
mikor üres a kéz és a hang csak közeg,
hordozó, a megragadott értelemről
tudósítja, és nemcsak a másik embert,
de saját magát is, igaz szerelemről
van szó, és sosem fogunk kiábrándulni
belőle, mert ez lényegünk velejének
nem látványossági megnyilatkozása,
valós tényeket köszönve erejének.
Ez az erő tehát szellemi, és mivel
belelát még a dolgoknak a mélyére
is, azokban hasonlóra talál, azaz
képes rájönni azoknak törvényére.
Ezek pedig szintén úgy megszólítanak
bennünket, mintha kitárulkoznának,
szellemi oldalukat mutatják nekünk,
így tudjuk feltörni a természet-zárat
és javunkra fordítani felfedezést,
sőt, sok-sok ilyet elérni sorozatban,
összegezni kapottakat, s egyesítő
gondolkodással megnyílik tudáskatlan
főztjének felhasználása a jövőben,
és még mindig szellemi hatásról van szó,
s mivel a világ végtelenül jön szembe,
egyre órjásibb része feldolgozandó.
Fel is dolgozzuk, beleadjuk lelkünket,
amely egyből csúcson jár, mikor elkezdünk
igazán éretten dolgozni szakmában,
azaz tudás vezérelte módon, s edzünk
ugyan előre, de nagyobbat nyerünk meg,
mint amennyi előtte belénk érkezett,
ha a szellemi kapcsolatot elértük,
tudásképességünk sokkal messzebb vezet.
Hová is? Kevesen kérdezik, mert készen
kapják a választ gyerekkoruktól fogva,
mikor még persze hogy nem tudják, micsoda
hatalom várományosai, marokra
fogják adottságaikat, szorgalmasan
szolgálva kifejlődésük vágyoltárán,
ahol Isten mindenféle jó forrása,
s gyönyörűt alkotunk a szellem szép táján.
Commenti