Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1286.
1286.
Hogy a világ keletkezéséről tudunk-e
érvényesen beszélni ma már, és az mennyiben
módosít a korábbi hagyományos elképzeléseken,
több okból megválaszolhatatlan, ha elég mélyre
akarunk nézni, mert az egyik válasz milyensége
meghatározza a másik érdemjegyét.
Lehetséges ugyanis, hogy az első
kérdésnek már a felvetését is a kinyilatkoztatott
vallástípus erről szóló állítása gerjesztette,
vagyis az érvényes mai színvonalat éppen
annak elvetése után lehetne megcélozni
és elérni, felrúgva minden eddigi keretet.
Ennek lényege, hogy végsősoron nem volt
világkeletkezés, ami éppoly merész értelmetlenség
annak hívei szemében, mint ezében lehetne
amaz, tehát a mindentudó, mindenható alkotó,
felnagyított ember mint világteremtő, minek
mikéntje homályos, mint az önmagában levés.
Jobban mondva, minden eddigi kutatást
befolyásolt korábbi álláspont, már a tudományos
világlátást is az egyszerűből a bonyolult felé
haladás képzete mozgatta, amiben a kicsiből
a nagyba történő átalakulás is benne volt,
s a semmiből a valamibe is belefért.
Nem kell mondani, hogy ez mennyire meghatározó,
egyúttal emberszerű, korlátos látásmódunk
szerinti, hiszen az egyszerű bonyolultságára
csak igen elmés fők jöttek rá korábban,
tudományos bizonyítékot csak későn szolgáltattak
a parányi nyüzsgő lényeket megmutató eszközök.
S még később már az anyagfelszínbe is behatoltunk,
egyrészt vegyületeket megváltoztató elemek,
új vegyülések megfigyelésével, másrészt
a közvetlenül érzékeltek révén, legyen az
még apróbbat mutató látcső, azaz közelítő lencsesor,
vagy részecskékre utaló okos kísérlet.
Mindegy is, a végeredmény a fontos, hogy
miközben már az emberi agy és elme végtelen
bonyolultságát felfedeztük, az életét és az
élettelen anyagét is tudomásul vettük, a köztük
lévő kapcsolatokat viszont még mindig hagyományos
szemlélettel találgatva leegyszerűsítettük.
Erőhatásfajtákként tekintettük, és jobb híján
ide sorolt lett a gondolat is, annak más lelkekre
oda-, és visszahatásával a testünkre, s így
az egészlegesen, de végtelen változatosan
feltárult világ és szellem azonossága már
inkább valóságot, mint ellentmondást jelent.
Akkor idővégtelenség is közös, amibe felesleges
kezdetet és véget képzelni, szigorúan
módszeresen nem is lehet, inkább azt kell
vizsgálat alá vonni még erősebben, mikor
bomlott meg ez az egységünk, s kerültünk ki mi,
emberek magunk számára világalkotó mivoltunkból.
Comments