Darai Lajos: Naplóbölcsességeim 1385.
1385.
Könnyű szívvel válunk szennyezővé, a kényelem
felülír minden megfontolást, nem fáradozunk
már idő- és erőköltséges tevékenységgel,
ha rendelkezésre áll rövidebb út a célhoz.
Hogy ez mibe kerül a természetnek, nem tudjuk,
nem is kutatjuk, csak szíve mélyén fáj némelynek,
aki még részt vett hamu- és trágyakihordásban,
szárazfagyűjtésben, egyéb takarékosságban.
A papírzsebkendőre nem lehet hímezni és
a nejlontarisznya elképzelhetetlen, de
még a törlőkendő sem volt régen mesterséges
anyagból, jobban is szívta a nedvességet.
Lovasszánnal mentünk csilingelve, nem autó
vitt a síelőhelyre, műkorcsolya pálya sem
volt, várni kellett, hogy befagyjon a patak és tó,
jutott bunda hideg ellen, kesztyű és nagysapka.
A zöldség a kertben termett, déligyümölcsöt nem
ismertünk-láttunk, liszt a kamrában ládában állt,
zsír bödönben, kolbász, sonka a fejünket verte,
mi öt kenyeret sütöttünk hetente ötünknek.
Tehéntej, túró, tejföl mindennapos étel volt,
mint a krumplilángos, bableves és kőttes tészta,
tojás, csirke, disznóhús is akadt az asztalra,
a paraszti élet önellátással boldogult.
Menne mindez ma is, ha nem szennyezné a lelkünk
kettős téveszme káros hatása, egyrészt könnyű
élet csábítása semmittevő eredményes
móddal, másrészt ennek hamis múltbeli mintája.
Előbbire nem pazarolnék sok szót, mindenki
tapasztalja, ezer csatornából ömlik ránk a
métely, nem mintha nem lehetne erkölcsös lenni,
csak hát az elsikkad a nagy hitehagyott zajban.
Utóbbi azonban igen megfontolandó, mert
mélyen érinti azonosságunkat, hogy mivel
társítjuk szívesebben magunkat elődeink
tekintetében, s lehet-e hőstelenség abban,
ha a békés célokat s eszközöket ajánljuk
fegyverek, háború és talmi harci dicsőség helyett,
észben tartva sok-sok védekező kényszerünket,
mert végig a történelemben támadva voltunk.
Hisz’ ameddig nem tisztázzuk, kik voltak támadók
és kik szervezték védelmünket, hogy megmaradtunk,
nincs helye dicséretnek, talán ellenség felé
a régi világban, sőt esetleg éppen máig is.
Meg kell hát becsülni az igaz hagyományt, miről
magyar lelkületünk tudósít bennünket jobban
minden igaznak hirdetett írott kútforrásnál,
mert az lehet hamis, de a szív sohasem téved.
Comments