Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1524)
- szilajcsiko
- márc. 27.
- 1 perc olvasás

Mintha nem együttesüket tapasztalnánk mindig,
azaz szellemet, anyagot egyszerre mindenben,
s mintha az egyik a másik nélkül létezhetne,
és tőlünk függne, mit értünk világon és terven.
Két szélsőséges álláspont ütötte fel fejét,
egyik a másiknak jogosságát is tagadja,
mégis hozzá képest határozza meg önmagát,
s egyik másik nélkül csak félvalóságunk adja.
Egész rendszereket építenek rá hívei,
s e kettősség végigfut az egész mindenségen,
jóra és rosszra csoportosítja nézetünket,
egyik a földhöz ragad, másik szárnyal az égen.
Egyik a lélek egyetemes kiterjesztése,
fölötte, előtte lebegve a létezésnek,
másik kézzelfoghatóból ad magyarázatot,
kivonva belőle minden értelmesség-érzet.
Ilyen értelemben szélsőségekkel van dolguk,
nem is szokták végsőkig vinni a következményt,
hogy csak a tudati lét az igazi adottság,
s testi véletlenség adja lényünk természetét.
Mert ilyen módon nemcsak az anyagi világnak
nincs helye ebben a vértelen elképzelésben,
hozzánk képest a másik ember sem él igazán,
csak gondolatunk alkotása valamiképpen.
A szellem pedig nemhogy alárendeltje lenne
az anyagnak, hanem még a léte is tagadott,
hiszen minden magas szint visszavezethető egy
alacsonyabbra, végsőként csak az anyag adott.
E két korlátos nézet határát ott találjuk,
ahol a másik kezdődik, köztük nincs átjárás,
így pedig a szellem hordozó nélkül elszakad
attól, amire hatnia kellene, az anyag
meg vak célszerűtlenség káosza felé halad.
Ám tudjuk, egyiknek sem ilyen a tulajdonság-
tárháza, éppen egymásban találják szerepük
teljesítésének terepét, jó egyensúlyban,
egésszé együtt lettek, nyújtva nekünk nagyszerűt.
Főként a megismerhetősége mutatja meg
világunk tervszerűségét, így találjuk célját,
ami bennünk válik értelmileg felfogottá,
sőt, át is örökíthetjük az érdemes példát.
Comments