Darai Lajos: Naplóbölcsességeim (1553)
- szilajcsiko
- 00false11 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
- 1 perc olvasás

A régi hatalmi sokféleséget nem tudjuk
felfogni, mert egységességet szoktunk gondolni
ki-ki területén, s a térségüket oly nagynak,
amelyek együttesen befedik a világot.
Az ismert világról van szó, s hogy az mekkora volt,
valamiféle utólagos leírásokból
következtetjük, s még később térképet rajzolt
hozzá, de eredetinek hirdetve, tekintély.
Utóbbi a tudós sereget volt hivatva úgy
elkülöníteni, felemelni, hogy átlagos
halandónak eszébe se jusson rákérdezni
a valós forrásra, diktátum volt a történet.
No, nem a nép száján kerengőről van szó, mert az
nagyban eltérhetett, mint ma is, a hivatalos
változattól, emberi-érzelmi oldalt igen
kiemelve, szereplők sorsát követve nyomon.
De ha jobban megnézzük, az ókori szerzők is
hasonló módon ábrázolták, ami megesett,
esendő férfiak s nők, nagycsaládi virágzás,
vagy összeveszés, testvérharcot követő bukás.
Ebből a háziasságból kerekítettek az
értelmezők nagy területekre kiterjedő
mozgást, jelentéktelen csetepaték sosemvolt
hódító hadjáratokká lettek felnagyítva.
És a nagyközönség ezt tanulja igazként már
évszázadok óta, berögződtek hősi nevek,
sok vélt véráztatta csatamezőn emlékművet
emeltek, elborzadunk áldozat-rengetegtől.
Pedig ha alaposabban utánanézünk a
dolgoknak, megkaparjuk a földet, nem találjuk
a sok tízezer csontot, sem a mai Mohácson,
sem a gaugamélai síkon a perzsákét.
Dominóelv szerint dől össze e csaták sora,
ha mérlegre tesszük feltételrendszerüket, mert
kiderül az akkorra és oda vitt esemény
lehetetlensége, másik megoldás szükséges.
Beszámítva, mily kevés ember foghatott fegyvert,
kisebb eltartóképeség miatt, családfői
végzés vezetett, fiai sem lázadtak gyakran,
s az „én házam: én váram” nem világtörténelem.
Comments