top of page

Trianont először mindenkinek magában kell ledöntenie! – Jelenczki István a Vasárnapnak

vasarnap.hu

Közel öt év művészi- és kutatómunka után elkészült Jelenczki István nagyszabású Trianon-filmje!


Jelenczki István monumentális filmet készített a trianoni tragédiáról – mégpedig egy olyan csodálatos filmet, amit életében legalább egyszer mindenkinek – minden magyarnak – látnia kellene. Jelenczki Istvánnal, a Nem, nem soha című, hamarosan bemutatásra kerülő film alkotó-rendezőjével beszélgettünk!

– Száz évvel a trianoni békediktátum aláírása után készült el ez a négyrészes, összesen hat és fél órás dokumentumfilmje, a Nem, nem soha. Milyen lehetőségek vannak a bemutatására – most, a járvány és a kijárási korlátozások idején? – Természetesen adódik, hogy a Magyar Közszolgálati Televízió valamelyik csatornája sugározza a filmet. Annál is inkább, mert a gyalázatos eseménynek ebben az évben van a 100. évfordulója. Már folynak a tárgyalások az egyik csatorna vezetésével. Oly sok helyről elhangzott, hogy nem készül Trianonról, a gyalázatról film! Én készítettem egyet – közel ötévi munkám van benne. Az évek során nem sikerült elérnem, hogy hír legyen a tényből… A film díszbemutatója, ha a helyzet engedi, az Uránia Nemzeti Filmszínházban lesz, december 19-én és 20-án délután 4 órakor, két-két részben. hirdetés – Hol helyezné el ezt az alkotást a saját életművében, és mennyire fontos önnek személy szerint ez a téma? – A most elkészült filmem szervesen illeszkedik a magyarság történetének igaz feltárását képviselő eddigi dokumentumfilmjeim sorába. Az Égi Élő Igazság (A Szent Korona misztériuma és tana), a „Népek Krisztusa Magyarország” 1956. I-IV., a Háború a nemzet ellen I-IV. (Az elrabolt nemzeti vagyon), valamint Az igazság soha nem késő I-III., amely az igazságtétel elszabotálásáról szól. Magam is hordozom azt a transzgenerációs traumát, amit a gyalázatos diktátum okozott a Kárpát-medencében élő magyarság számára, mert apai ágon Erdélyhez kötődőm, a Nagybánya közelében fekvő Erzsébetbányához. Ez a lelki kötés az idő előrehaladtával egyre erősebb. Ez a filmem ugyanúgy meghatározó számomra, mint a fent említett filmjeim. – Van két fontos, közvetlen előzménye ennek a munkának – az egyik az Ön-Tér-Kép I-II. (2016), a másik pedig a Reményik Sándorról készült portréfilm, az Öröktűz I-II. (2018). Elmondaná, hogy miképpen kapcsolódik ez a két film a Nem, nem sohá-hoz? – Ami ezt a három filmet egybefűzi, az a magyarság történelme során át- és megélt traumák sorozatából adódó, az emberi életekben és lelkekben meglévő, generációkon átívelő drámák mélytudati lenyomata. Másrészről szembenézés mindazzal, ami történt velünk, a Magyar Nemzettel és benne személyes magunkkal, sorsunkkal. Föltárni, mélységeiben és igaz módon megmutatni a Nemzet sorsfordulóinak traumáit, tragédiáit úgy, hogy soha ne felejtsük el a magyarság hivatását, a történelmében mind a mai napig jelenlévő szakrális küldetését.

(...)

 

14 megtekintés

Comments


legte Tanka.jpg

VARGA DOMOKOS GYÖRGY művei itt és a wikin

dombi 2023.jpg
vukics boritora.jpg
acta 202305.png
gyimothy.png
dio.jpg
Blogos rovatok
KIEMELT CIKKEK
MOGY2023.jpg
bottom of page